AsiantuntijoilleAineistot
 
Margariinit ja kasviöljyt
Erinomainen margariini
Välttämättömät rasvahapot
Osaatko pehmentää
Vitamiinit
Kolesteroli
Öljykasvit
Lapsi ja rasvat

title

Pehmeät rasvat

Pehmeä rasva on koostumukseltaan juoksevaa tai pehmeää myös viileässä lämpötilassa. Pehmeää rasvaa saadaan margariineista, kasvirasvalevitteistä, juoksevista kasviöljyvalmisteista, kasviöljyistä ja kalan rasvasta. Kovaa rasvaa on runsaasti mm. voissa, rasvaisissa maito- ja lihavalmisteissa sekä kookosrasvassa. Pehmeitä rasvoja tarvitaan elimistön kaikkien solujen rakennusaineeksi. Pehmeän rasvan saanti näkyy mm. veren kolesterolissa. Pehmeä rasva vähentää haitallisen LDL-kolesterolin määrää. Pehmeä rasva tekee hyvää myös sokeriaineenvaihdunnalle ja siten ehkäisee osaltaan tyypin 2 diabetesta. 

Tiesitkö, että...

Suomalaiset syövät EU-maiden vähärasvaisinta ruokaa. Rasvan laadussa on kuitenkin parantamisen varaa, sillä saamme ruoastamme liikaa haitallista kovaa rasvaa. Piilorasvat ovat pääasiassa kovaa rasvaa ja ne kattavat noin kaksi kolmannesta ruokavalion rasvasta. Ruokavalion tärkeimmät kovan rasvan lähteet ovat nykyään juustot, liharuoat, rasvaiset maitovalmisteet sekä suolaiset ja makeat leivonnaiset.

Tasapainoiseen ruokavalioon kuuluu pehmeä rasva. Pehmeät rasvat sisältävät runsaasti välttämättömiä rasvahappoja ja rasvaliukoisia vitamiineja. Margariini leivällä ja öljykastike salaatissa varmistavat ruokavalion rasvan laadun.

Tiesitkö, että...

Noin viidennes 25-35 -vuotiaista jättää rasvan pois leivältä. Mikäli pehmeän leipärasvan jättää pois, on vaara, että kovan rasvan osuus lisääntyy!

Suositusten mukainen rasvojen laatu toteutuu, kun käytetään kasviöljyjä ja niitä runsaasti sisältäviä rasiamargariineja ja levitteitä. Näkyvien rasvojen laatua ja määrää on helppo hallita. Siksi on tärkeää, että näkyviä rasvoja ei jätetä pois ruokavaliosta.

Tiesitkö, että...

Suurin osa kulutetusta rasvasta saadaan elintarvikkeiden piilorasvana, joka on pääasiassa kovaa rasvaa, lähinnä maitorasvaa tai kovetettua kasvirasvaa. Piilorasvankin laatu paranee, kun valitaan elintarvikkeita, joissa kovan rasvan osuus on pieni ja pehmeän rasvan määrä suhteellisesti suuri.

Päivittäisessä ruokavaliossa leivälle on hyvä levittää kasviöljypohjaista rasiamargariinia tai levitettä. Salaatteihin kannattaa lisätä pieni annos öljypohjaista kastiketta. Ruoanvalmistukseen ja leivontaan suositellaan kasviöljyä, rasiamargariineja, pehmeitä kasvirasvalevitteitä tai juoksevia kasviöljyvalmisteita.