AsiantuntijoilleAineistot
 
Margariinit ja kasviöljyt
Erinomainen margariini
Välttämättömät rasvahapot
Osaatko pehmentää
Vitamiinit
Kolesteroli
Öljykasvit
Lapsi ja rasvat

title

Välttämättömiä rasvahappoja pitää saada ruoasta

Margariinit ja kasvirasvalevitteet ovat välttämättömien rasvahappojen, linolihapon (omega-6) ja alfalinoleenihapon (omega-3), merkittävin lähde. Välttämättömien rasvahappojen saannin turvaamiseksi jokaiselle leipäviipaleelle tulisi levittää pehmeää margariinia ja salaattiin lisätä kasviöljypohjaista kastiketta. Kasviöljyt ja kasviöljypohjaiset margariinit takaavat välttämättömien rasvahappojen saannin!

HUOMIO! Vähemmän rasvaa sisältävissä margariineissa on vähemmän välttämättömiä rasvahappoja.

Tehtävät

Välttämättömät rasvahapot

  • toimivat solukalvojen rakenneosina
  • osallistuvat hermoston kehitykseen ja toimintaan
  • osallistuvat näön tarkkuuden ylläpitämiseen
  • toimivat hormoninkaltaisten aineiden esiasteena - ne säätelevät monia elintoimintoja ja niitä tarvitaan vastustuskyvyn ylläpitämiseen
  • alentavat veren kolesterolipitoisuutta ja verenpainetta

Margariineista välttämättömät rasvahapot

Margariinien valmistuksessa käytetään enimmäkseen rypsiöljyä, jossa on ihanteellisessa suhteessa välttämättömiä rasvahappoja, linolihappoa ja alfalinoleenihappoa.

Esimerkkejä ruokamääristä, joista saa molemmat päivittäin tarvittavat välttämättömät rasvahapot

  • margariini (70 %) 11 tl
  • rypsiöljystä valmistettu salaatinkastike 5 rkl
  • maapähkinät 12,5 kg
  • hasselpähkinät 5,6 kg
  • tonnikalasäilyke öljyssä 850 g
  • savustettu makrilli 2,1 kg