AsiantuntijoilleAineistot
 
Margariinit ja kasviöljyt
Erinomainen margariini
Välttämättömät rasvahapot
Osaatko pehmentää
Vitamiinit
Kolesteroli
Öljykasvit
Lapsi ja rasvat

title

Miten rasvan laatu kuntoon?

1) käytä kohtuullisesti pehmeitä rasvoja, margariineja ja kasviöljyjä
2) valitse mahdollisimman vähärasvaiset:

  • maitovalmisteet kuten rasvaton maito, piimä, jogurtti tai viili (rasvaa alle 1 %), juusto (rasvaa 17 % tai alle)
  • lihavalmisteet kuten keittokinkku, kalkkunaleike, paistijauheliha, broileri, kala- ja liharuoat ilman smetana- tai kermahaudutusta ja juustokuorrutusta.
  • kahvileivät kuten pullapohjaiset leivonnaiset

Leivän päälle

Kovia rasvoja on paljon rasvaisissa juustoissa, joten ne kannattaa vaihtaa kevytjuustoon tai vähärasvaiseen lihaleikkeleeseen. Rasvan laadun kannalta parempi vaihtoehto on levittää leivän päälle hyvää tekevää margariinia kuin jättää levite kokonaan pois.

Esimerkki 1.
Leipä, jolla juustoa 2-3 viipaletta (30g) ja kasviksia, mutta ei margariinia.
Rasvaa 8 g, josta kovaa rasvaa 69 % ja pehmeää rasvaa 31%


Esimerkki 2.
Leipä, jolla 1 tl margariinia (60% rasvaa) ja kasviksia.
Rasvaa 3,5 g, josta kovaa rasvaa 32 % ja pehmeää rasvaa 68 %.


Lounaalla

Valmista kalalle kastike kerman sijasta kasvirasvasekoitteesta. Salaatin kaveriksi sopii parhaiten kasviöljypohjainen kastike.  Valitsemalla ruokajuomaksi rasvattoman maidon vältät kovat rasvat kokonaan. Leivän päälle levität tietysti margariinia.

Kummastakin ateriasta saat saman verran rasvaa, mutta vertaa laatua!

Kala-ateria 1
Leivällä voikasviöljyseosta, kastikkeessa kermaa ja ruokajuomana kevytmaitoa. Salaatissa ei ole kastiketta.
Kovaa rasvaa 51% ja pehmeää rasvaa 49%.


Kala-ateria 2
Leivällä margariinia, kastikkeessa kasvirasvasekoitetta. Salaatissa öljykastiketta ja ruokajuomana rasvatonta maitoa.
Kovaa rasvaa 17% ja pehmeää rasvaa 83%.

Testaa ruokavaliosi rasvan laatu

Testaa, onko ruokavaliosi rasvan laatu kunnossa Suomen Sydänliiton pikatestillä!

Saat suuntaa-antavan arvion siitä, mikä on kovien ja pehmeiden rasvojen osuus ruokavaliossasi.