AsiantuntijoilleAineistot
 
Margariinit ja kasviöljyt
Erinomainen margariini
Välttämättömät rasvahapot
Osaatko pehmentää
Vitamiinit
Kolesteroli
Öljykasvit
Lapsi ja rasvat

title

Miksi lapsi tarvitsee rasvaa?

Lapsi tarvitsee pehmeiden rasvojen sisältämiä välttämättömiä rasvahappoja hermoston ja näkökyvyn kehittymiseen. Tarvitsemansa pehmeät rasvat vauva saa äidin ravinnosta verenkierron kautta tai imetysaikana äidinmaidosta. Isommat lapset saavat välttämättömät rasvahapot ruuastaan.

Kasvaessaan lapsi saa oikeanlaatuisesta rasvasta energiaa kasvuun ja kehitykseen sekä tärkeitä rasvaliukoisia A-, D- ja E-vitamiineja.

Lapsen hyvän pääaterian voi koota näin

1. Kasviksia
  - raasteena, salaattina, keitettynä
  - pieni annos öljypohjaista salaattikastiketta
2. Perunaa, riisiä tai pastaa
3. Liha- tai kalaruokaa. Vaihtoehdoisesti keittoa, puuroa, laatikko- tai pataruokaa
4. Ruokajuomana rasvaton maito tai piimä
5. Leipää margariinilla tai kasvirasvalevitteellä  levitettynä
6. Jälkiruuaksi marjoja tai hedelmiä

Millainen rasva on lapselle parasta?

Lapselle – koko perheelle – parasta on pehmeä rasva.

Pehmeitä rasvoja tarvitaan elimistön kaikkien solujen rakennusaineeksi ja solujen välisten tärkeiden viestien välittämiseksi. Pehmeiden rasvojen saanti vaikuttaa myönteisesti veren kolesteroliarvoihin. Pehmeä rasva auttaa pitämään haitallisen LDL-kolesterolin määrän kurissa.

Jos kolesterolia on veressä liikaa, se kertyy verisuonten seinämiin ja ahtauttaa vähitellen verisuonia. Nämä verisuonimuutokset saattavat saada alkunsa jo lapsena ja siten altistavat sydän- ja verisuonisairauksille.

Eikö rasvaa saa riittävästi muusta ruoasta?

Totta kai jo pieniä leipäpalasia mutustelevan lapsen leivälle kannattaa levittää margariinia tai kasvirasvalevitettä, sillä se on tärkeä pehmeän rasvan sekä A-, D ja E-vitamiinien lähde! Äiti, isä ja koko perhe toimivat mallina myös levitteen käytössä.

Kuinka paljon lapsi tarvitsee rasvaa?

Sopiva määrä margariinia tai kasvirasvalevitettä joko leivälle tai, puuron silmäksi ja/tai ruoan joukkoon on

  • 1-10 –vuotiaille 7-8 tl päivässä.

Lapset tarvitsevat vähintään 60 % rasvaa sisältäviä margariineja, jotta he saavat riittävästi välttämättömiä rasvahappoja. Selvästi ylipainoisilla (suhteellinen paino + 40 %) lapsille suositellaan alle 60 % rasvaa sisältäviä margariineja, mutta määrät on hyvä pitää samoina. Jos lapsi käyttää päivittäin öljypohjaista salaatinkastiketta, levitettä voi käyttää kaksi teelusikallista vähemmän. Pari-kolme kala-ateriaa viikossa tuo hyvän lisän pehmeiden rasvojen saantiin.

Ovatko margariinien lisäaineet turvallisia?

Kyllä ne ovat turvallisia eikä niitä tarvitse varoa tai pelätä. Margariineissa käytettyjä lisäaineita on luonnostaan mm. porkkanassa, sitrushedelmissä, ruokasoodassa ja joissakin luonnonmarjoissa. Lisäaineet takaavat margariinien turvallisuuden mm. parantamalla säilyvyyttä. Lisäaineiden turvallisuus on arvioitu useissa puolueettomissa tutkimuksissa ja luonnollisesti vain viranomaisten hyväksymiä lisäaineita saa käyttää elintarvikkeiden valmistuksessa. 

Mikä maito on lapselle parasta?

Rasvatonta maitoa – koko perheelle. Kun perheessä käytetään rasvatonta maitoa, alle 2-vuotias lapsi tarvitsee normaalin rasvan käytön lisäksi 2-3 tl rypsiöljyä tai margariinia. Ne on helppo lisätä puuroon tai kasvis- tai perunasoseeseen. Rasvan lisäys turvaa riittävän hyvien pehmeiden rasvojen sekä energian saannin.